NATURAL REMEDIES

ISLAMIC CALENDAR

Thursday, May 16, 2013

KHASIAT MANJAKANI

Kajian menunjukkan bahawa manjakani adalah kaya dengan tannin, asid tanik, anti-oksidan, vitamin (terutama vitamin A dan C) kalsium, besi, serat, protein dan karbohidrat. 

Selain itu ia juga mengandungi unsur-unsur seperti astringen, anti microbial dan anti-radang.

Kandungan taninnya yang tinggi menyebabkan manjakani digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional, terutama untuk penggunaan selepas bersalin bagi mengetatkan rahim dan otot vagina yang mungkin kendur ataupon longgar akibat proses bersalin. 

Kajian membuktikan bahawaunsur astringen dalam manjakani dapat membantu mengencangkan otot dinding vagina dan mengembalikan keanjalan.

Rekod bertulis mengenai penggunaan manjakani untuk tujuan mengetatkan faraj dapat dikesan seawall kurun pertama Masehi apabila Soranus yang merupakan pakai perbidanan dan sakit puan Rome ketika itu menulis mengenai manajakani didalam bukunya Gynaecology. Ini meruakan satu satunya buku rujukan bidang ini yang digunakan sehingga kurun ke -16.

Berminat boleh order dengan Nisa 012 258 6320. Sepeket RM5.00 sahaja.

 Cara guna pakai seperti berikut...

1-Direbus sebiji. Paras segelas air,direbus sehingga menjadi secawan. Minum beserta selawat dan minum air kosong yg banyak.

2-Diasah di belakang ibu lesung sambil dititik dengan air sehingga menjadi seperti bedak sejuk untuk ditepek pada pintu rahim yang luka utk yg lepas bersalin atau....dot dot dot..bila mana dirasakan perlu. Cara begini lebih selamat disebabkan texture lebih halus dan buah manjakani boleh dipakai lebih lama dan lambat haus/habis.

3-Sebiji dua dibasoh dimasok kan kedalam rice cooker semasa nasi hampir masak. Buah manjakani akan menjadi lembut dan dikepal kepal bersama nasi panas beserta ikan bilis untuk yang di dalam pantang.

No comments:

Post a Comment

nisa